موتور جستجو (به انگلیسی: Search Engine) یا جویشگر، در فرهنگ رایانه، به طور عمومی به برنامهای گفته میشود که کلمات کلیدی را در یک سند یا بانک اطلاعاتی جستجو میکند. در اینترنت به برنامهای گفته میشود که کلمات کلیدی موجود در فایلها و سندهای وب جهانی، گروههای خبری، منوهای گوفر و آرشیوهای FTP را جستجو میکند. جویشگر های زیادی وجود دارند که امروزه از معروفترین و پراستفاده ترین آنها میتوان به google و یاهو! جستجو اشاره کرد.

بهینهسازی موتور جستجو
بهینهسازی موتور جستجو (به انگلیسی: Search engine optimization (SEO)) که گاهی در فارسی به آن سئو گفته میشود عملیاتی است که برای بهبود دید یک وبگاه یا یک صفحهٔ وب در صفحه نتایج موتورهای جستجو که میتواند طبیعی و یا الگوریتمی باشد، میگویند. این یکی از روشهای بازاریابی موتور جستجو است. به صورت کلی وبگاههایی که دارای بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحهٔ نتایج موتورهای جستجو باشند، بازدیدکنندهٔ بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست میآورند.برای وبمسترها یکی از عوامل مهم و حیاتی بدست اوردن کاربران جدید از موتورهای جستجو و بخصوص گوگل می باشد.
تاریخچه
علم سئو در اواسط دهه ۱۹۹۰ توسط وب مستر ها و مدیران سایتهای بزرگ شروع شد. در ابتدا همه وب مسترها می بایست تمام صفحات خود را برای آمدن خزنده ها به سایت آنها ثبت می کردند تا در نهایت صفحات آنها در نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شد. امروزه با رشد اینترنت فروش خدمات اینترنتی هم افزایش یافته است.
روشها
شاخص گذاری کردن
موتورهای جستجوی پیشتاز همچون Yahoo!،Google و Bing از خزندهها جهت یافتن صفحات برای نتایج جستجوی الگوریتمیک استفاده میکنند. صفحاتی که از داخل باقی صفحات ایندکس شده توسط موتورهای جستجو Link شدهاند نیاز به ارسال به موتور جستجو نداشته و بصورت خودکار پیدا میشوند. بعضی از موتورهای جستجو ازجمله!Yahoo سرویس پولی ارسال را پیاده میکنند که استفاده از خزندهها را هم بصورت مجموعهای از قیمتها و نیز بصورت سیستم بها به ازاء هر Click، اجرا میکند. این برنامهها معمولاً قرارگیری در بانک اطلاعاتی موتور جستجو را ضمانت کرده و در قبال رتبهای مشخص برای صفحه در لیست نتایج جستجو ضمانتی نمیکنند. دو فهرست اصلی اینترنتی یعنی Yahoo Directory و Open Directory Project، هردو نیاز به ارسال دستی و بررسی انسانی دارند.Google ابزاری به نام Google Webmaster Tools ارائه میدهد که در آن میتوان نقشه سایت را توسط خوراک XML ایجاد کرده و بصورت رایگان ارسال نمود تا از یافته شدن تمام صفحات حتی صفحاتی که بصورت خودکار از طریق دنبال کردن Linkها پیدا نمیشوند، اطمینان حاصل نمود. خزندههای موتورهای جستجو میتوانند به عوامل مختلفی در هنگام خزیدن در یک سایت توجه کنند. تمامی صفحات ایندکس نمیشوند. همچنین فاصله یک صفحه از ریشه سایت میتواند عاملی در پیدا شدن یا عدم آن توسط خزندههای موتورهای جستجو باشد. امروزه بسیاری از شرکتهای مطرح در دنیا به بررسی و اجرای خدمات سئو برای شرکتهای مختلف مشغول هستند.
صفحه فرود یا landing page
یکی از فاکتورهای مهم در خصوص سئو مشخص کردن صفحات فرود یا landing page است.
انتخاب کلید واژههای مناسب
انتخاب کلید واژههای مناسب یکی از فاکتورهای مهم در این رابطهاست که بایستی توسط دارندگان وب سایت و برنامه نویسان در نظر گرفته شود.
جلوگیری از اجرای خزندهها در صفحات
وبمسترها برای جلوگیری از نتایج ناخواسته در شاخصهای جستجومیتوانندعنکبوتهایی توسط فایل استاندارد robots.txt که در فهرست ریشه دامنه ذخیره میشود، بسازند که فایلها و فهرستهای خاصی را مورد خزیدن (Crawl)قرار ندهد.
تولید محتوای جدید و کاربرپسند
یکی از کارهای مهمی که وب مسترها برای بهینه سازی سایت خود و یا سایت های دیگران انجام می دهند تولید محتوای مناسب و جدید برای آن سایت می باشد. محتوای مناسب علاوه بر اینکه بازدید یک سایت را بالا می برد اعتبار سایت را نزد موتورهای جستجو افزایش می دهد و می توانید لینک های طبیعی برای سایت ایجاد کند.
الگوریتم جستجو
در علوم کامپیوتر و ریاضیات، یک الگوریتم جستجو، الگوریتمی است که یک مساله را به عنوان ورودی میگیرد و بعد از ارزیابی کردن راه حلهای ممکن، یک راه حل برای آن مساله برمی گرداند.مجموعهٔ راه حلهای ممکن برای یک مساله را فضای جستجو مینامند.بعضی از الگوریتمها که با عنوان الگوریتمهای ناآگاهانه شناخته میشوند الگوریتمهایی هستند که از متدهای سادهای برای جستجوی فضای نمونه استفاده میکنند.در حالی که الگوریتمهای آگاهانه با استفاده روشهایی مبتنی بر دانش در بارهٔ ساختار فضای جستجو، میکوشند تا زمان جستجو را کاهش دهند.
رده بندی
در کتاب راسل این الگوریتمها به شکل زیر رده بندی شدهاند.
الگوریتمهای ناآگاهانه
الگوریتم نخست-پهنا
الگوریتم نخست-ژرفا
الگوریتمهای آگاهانه
الگوریتم نخست-بهترین
الگوریتم مکاشفهای
جستجوی ناآگاهانه
یک الگوریتم جستجوی ناآگاهانه الگوریتمی است که به ماهیت مساله کاری ندارد.از این رو میتوانند به طور عمومی طراحی شوند و از همان طراحی برای محدودهٔ عظیمی از مسائل استفاده کنند، این امر نیاز به طراحی انتزاعی دارد. از جمله مشکلاتی که این چنین الگوریتمهایی دارند این است که اغلب فضای جستجو بسیار بزرگ است و نیازمند زمان زیادی (حتی برای نمونههای کوچک) میباشد.از این رو برای بالا بردن سرعت پردازش غالبا از الگوریتمهای آگاهانه استفاده میکنند.
جستجوی لیست
الگوریتمهای جستجوی لیست شاید از ابتدایی ترین انواع الگوریتمهای جستجو باشند.هدف آن پیدا کردن یک عنصر از مجموعهای از کلید هاست(ممکن است شامل اطلاعات دیگری مرتبط با آن کلید نیز باشد). ساده ترین این الگوریتمها، الگوریتم جستجوی ترتیبی است که هر عنصر از لیست را با عنصر مورد نظر مقایسه میکند. زمان اجرای این الگوریتم از (O(n است وقتی که n تعداد عناصر در لیست باشد. اما میتوان از روش دیگری استفاده کرد که نیازی به جستجوی تمام لیست نباشد.جستجوی دودویی اندکی از جستجوی خطی است.زمان اجرای آن از(O(lgn است.این روش برای لیستی با تعداد دادهٔ زیاد بسیار کار آمد تر از روش الگوریتم جستجوی ترتیبی است.اما در این روش لیست باید قبل از جستجو مرتب شده باشد.{{جستجو با میان یابی برای دادههای مرتب شده با تعداد زیاد و توزیع یکنواخت، مناسب تر از جستجوی دودویی است.زمان اجرای آن به طور متوسط ((O(lg(lgn است ولی بدترین زمان اجرای آن (O(n میباشد. الگوریتم graver الگوریتم پلهای است که برای لیستهای مرتب نشده استفاده میشود. جدول درهمسازی نیز برای جستجوی لیست به کار میرود. به طور متوسط زمان اجرای ثابتی دارد.اما نیاز به فضای اضافه داشته و بدترین زمان اجرای آن از(O(n است.
جستجوی درختی
الگوریتمهای جستجوی درختی، قلب شیوههای جستجو برای دادههای ساخت یافته هستند.مبنای اصلی جستجوی درختی، گرههایی است که از یک ساختمان داده گرفته شدهاند. هر عنصر که بخواهد اضافه شود با دادههای موجود در گرههای درخت مقایسه میشود و به ساختار درخت اضافه میشود.با تغییر ترتیب دادهها و قرار دادن آنها در درخت، درخت با شیوههای مختلفی جستجو میشود. برای مثال سطح به سطح (جستجوی نخست-پهنا) یا پیمایش معکوس درخت (جستجوی نخست-ژرفا).از مثالهای دیگر جستجوهای درختی میتوان به جستجوی عمقی تکرار شونده، جستجوی عمقی محدود شده، جستجوی دوطرفه، جستجوی هزینه یکنواخت اشاره کرد.
جستجوی گراف
بسیاری از مسائل در نظریهٔ گراف میتواند با الگوریتمها ی پیمایش درخت حل شوند، مثل الگوریتم دیکسترا، الگوریتم کروسکال، الگوریتم نزدیک ترین همسایه و الگوریتم پریم. میتوان این الگوریتمها را توسعه یافتهٔ الگوریتمهای جستجوی درختی دانست.
جستجوی آگاهانه
در یک جستجوی آگاهانه، از نوع خاصی از مسائل به عنوان راهنما استفاده میشود.یک گونهٔ خوب یک جستجوی آگاهانه با کارایی قابل توجهی نسبت به جستجوی ناآگاهانه به وجود میآورد. الگوریتمهای برجستهٔ کمی از جستجوی آگاهانهٔ یک لیست وجود دارد. یکی از این الگوریتمها hash table با یک تابع hash که برمبنای نوع مسالهای که دردست است میباشد.بیشتر الگوریتمهای جستجوی آگاهانه، بسطی از درختها هستند.همانند الگوریتمهای ناآگاهانه، این الگوریتمها برای گرافها نیز میتوانند به کار روند.
جستجوی خصمانه
در یک بازی مثل شطرنج، یک درخت بازی شامل تمام حرکات ممکن توسط هر دو بازیکن و نتایج حاصل از ترکیب این حرکات وجود دارد، و ما میتوانیم این درخت را جستجو کرده و موثرترین استراتژی برای بازی را بیابیم. این چنین مسائلی دارای مشخصهٔ منحصر به فردی هستند.برنامههای بازیهای رایانهای، و همچنین فرمهای هوش مصنوعی مثل برنامه ریزی ماشینها، اغلب از الگوریتمهای جستجو مثل الگوریتم minimax (می نیمیم مجموعهای از ماکزیممها)، هرس کردن درخت جستجو و هرس کردن آلفا-بتا استفاده میکنند.
==الگوریتم اف اسکن==
(FSCAN) F-SCAN یک الگوریتم زمان بندی دیسک است که حرکت آرم و هد دیسک در سرویس دهی درخواستهای خواندن و نوشتن را تعیین میکند. طی روبش تمام درخواستها در صف اول دادهها ی اولیه هستند و تمام درخواستهای جدید در صف دادههای ثانویه قرار داده میشوند. بنا براین سرویس دهی به درخواستهای جدید به تاخیر میافتد تا زمانی که تمام درخواستهای قدیمی تحت پردازش قرار گیرد. هنگامی که روبش پایان مییابد آرم به تمام صف دادههای اولیه برده میشود و دوباره سرتاسر آن شروع میشود.
تحلیل الگوریتم
الگوریتم F-SCAN مطابق N-Step-SCAN از چسبانکی آرم جلوگیری میکند در صورتی که در الگوریتمهای دیگر مانند SSTF، SCAN و C-LOOK چنین امری اتفاق نمیافتد. چسبانکی آرم در الگوریتمهای دیگر وقتی رخ میدهد که هجمهای از درخواستها برای مسیر مشترک موجب میشود تا آرم دیسک توقف پردازش در آن مسیر گردد، از این رو ترجیح داده میشود که هیچ جستجوئی برای درخواستهای آن مسیری که در آن است مورد تایید واقع نشود، از آن جا که F-SCAN درخواستها را به دو صف دادهها جدا میکند، روبرو شدن با درخواستهای جدید به صف دادههای در حال انتظار برده میشود، آرم روبش خود را تا مسیر بیرونی ادامه میدهد و از این رو چسبانکی پیش روی الگوریتم نیست. یک معاوضه آشکار وجود دارد به طوری که درخواستها در صف دادههای در حال انتظار باید انتظار طولانی تر تا برای به اجرا درآوردن بکشند، اما در مبادله F-SCAN برای تمام درخواستهای رضایت بخش تر است.
دیگر متغیرها شامل موارد زیر میشود:
الگوریتم آسانسور –اسکن
LOOK (C-LOOK)
N-Step-SCAN
جستجو سهتایی
جستجو سهتایی
در علوم کامپیوتر رویه ی جستجو ترنری مهارتی برای پیدا کردن مقدار بیشینه و یا کمینه در توابع أکید است. در این رویه مشخص میکنیم که مقدار بیشینه یا کمینه تابع نمیتواند در یک سوم ابتدا یا انتهای دامنه ی تابع وجود داشته باشد. سپس همین شیوه را بر روی دو سوم باقیمانده به کار میبریم. جستجو سهتایی نمومهای از روش الگوریتم_تقسیم_و_حل است
موتور جستجوی وب
موتور جستجوی وب (به انگلیسی: Web search engine) موتور جستجویی است که برای جستجوی اطلاعات تحت محیط وب طراحی شدهاست.
جستجوگر گوگل
جستجوی گوگل (به انگلیسی: Google search) یک موتور جستجو در وب است که تحت مالکیت گوگل قرار دارد. گوگل از راه این وبگاه روزانه صدها میلیون دلار دریافت میکند و این وبگاه در سال ۱۹۹۷ به وجود آمد. دامنهٔ اصلی این سایت در مه ۲۰۰۸ ۱۳۵ میلیون بار بازدید شدهاست. این موتور جستجو بیشترین بازدیدکننده در بین کاربران را دارد. موتور گوگل روزانه چند صد میلیون بار به طرق مختلف استفاده میشود. مهم ترین هدف گوگل یافتن متن مورد نظر در میان صفحات وب است. اما انواع دیگر اطلاعات به وسیله قسمتهای دیگر آن مثل جستجوی تصاویر گوگل، نیز مورد جستجو قرار میگیرند. جستجوگر گوگل توسط لری پیج و سرگئی برین در سال ۱۹۹۷ ساخته شد. این جستجوگر به جز جستجوی واژگان، ۲۲ حالت جستجوی دیگر نیز دارد. مثل جستجوی مترادفها، پیشبینی هوا، محدودههای زمانی (وقت محلی)، قیمت سهام، اطلاعات زلزله، زمان نمایش فیلمها، اطلاعات فرودگاه و.... همچنین مختص اعداد، امکانات ویژهای وجود دارد مانند بازه (۷۰...۸۰)، دماها، واحدهای پول و تبدیل اینها به هم، عبارات محاسباتی (\tan 30 + \ln y^3 ) و... ترتیب قرارگرفتن نتایج جستجوی گوگل بستگی به عاملی به نام رنک (به انگلیسی: Rank) صفحه دارد. جستجوی گوگل با به کاربردن عملگرهای جبر بولی مانند شمول و عدم شمول گزینههای زیادی را برای کاربران قابل تنظیم کردهاست.(به انگلیسی: Advanced search)
بینالمللی
گوگل به زبانها و دامنههای مختلفی فعالیت میکند.
آفریکانس
آلبانیایی
آمهاری
عربی
آرامی
آذربایجانی
باسکی
بلاروسی
بنگالی
بیهاری
بوسنیایی
زبان برتون
بلغاری
خمر
زبان کاتالان
چینی (ساده)
چینی (سنتی)
زبان کرسی
کرواتی
چک
دانمارکی
زبان آلمانی
انگلیسی
اسپرانتو
استونیایی
فارویی
فیلیپینی
فنلاندی
فرانسوی
فریسی غربی
گالیشی
گرجی
آلمانی
یونانی
گوارانی
گجراتی
عبری
هندی
مجاری
ایسلندی
اندونزیایی
زبان اینترلینگوا
ایرلندی
ایتالیایی
ژاپنی
جاوهای
کانارا
قزاقی
کرهای
کردی
قرقیزی
لائوسی
لاتین
لتونیایی
زبان لینگالایی
لیتوانیایی
مقدونی
مالایی
زبان مالایالم
مالتی
مائوری
مراتی
مولداویایی (زبان)
مغولی
نپالی
نروژی
نروژی (نو)
اوستی
زبان اوریه
پشتو
فارسی
لهستانی
پرتغالی (برزیل)
پرتغالی (پرتغال)
پنجابی
کویچوا
رومانیایی
رومنش
روسی
زبان گالیک اسکاتلندی
صربی
صربوکرواتی
زبان سوتو
زبان شونا
سندی
سینهالی
اسلواکیایی
اسلوونیایی
سومالی
اسپانیایی
زبان سوندایی
سواحیلی
سوئدی
تاگالوگ
تاجیک
تامیل
تاتار
تلوگو
تایلندی
زبان تیگرینیا
تونگا
ترکی
ترکمنی
زبان اکانی
اویغوری
اکراینی
اردو
ازبکی
ویتنامی
ولزی
خوزا
ییدیش
زبان یوروبایی
زولو
یاهو! جستجو
یاهو! جستجو (به انگلیسی: Yahoo! Search) یک موتور جستجوگر اینترنتی است که در ۱۹۹۵ توسط شرکت یاهو! راهاندازی شد. طبق آمار نت اپلیکیشنز (به انگلیسی: Net Applications) یاهو! جستجو دومین موتور جستجوگر پربازدید با ۶٬۴۲% بازدید موتورهای جویشگر پس از جستجوگر گوگل با ۸۵٬۳۵% میزان بازدید و بالاتر از موتور جویشگر بایدو با ۳٬۶۷% است.
زبانها
یاهو! جستجو رابط جستجوگر خود را حداقل در ۳۸ زبان گوناگون و بینالمللی در دسترس گذاشتهاست.
زبانها
عربی
بلغاری
کاتالان
چینی ساده
چینی سنتی
کرواتی
چکی
دانمارکی
هلندی
انگلیسی
استونیایی
فنلاندی
فرانسوی
آلمانی
یونانی
عبری
مجارستانی
ایسلندی
اندونزیایی
ایتالیایی
ژاپنی
کرهای
لتونیایی
لیتوانیایی
مالایی
نروژی
فارسی
لهستانی
پرتغالی
رومانیایی
روسی
صربی
اسلواکیایی
اسلونیایی
اسپانیایی
سوئدی
تاگالوگ
تایلندی
ترکی استانبولی
ویتنامی
الگوریتم جستجوی عمق اول
در نظریهٔ گراف، جستجوی عمق اول (به انگلیسی: Depth-first Search، بهاختصار DFS) یک الگوریتم پیمایش گراف است که برای پیمایش یا جستجوی یک درخت یا یک گراف به کار میرود.
استراتژی جستجوی عمق اول برای پیمایش گراف، همانطور که از نامش پیداست "جستجوی عمیقتر در گراف تا زمانی که امکان دارد" است.
چگونه کار میکند؟
الگوریتم از ریشه شروع میکند (در گرافها و یا درختهای بدون ریشه راس دلخواهی به عنوان ریشه انتخاب میشود) و در هر مرحله همسایههای رأس جاری را از طریق یالهای خروجی رأس جاری به ترتیب بررسی کرده و به محض روبهرو شدن با همسایهای که قبلاً دیده نشده باشد، به صورت بازگشتی برای آن رأس به عنوان رأس جاری اجرا میشود. در صورتی که همهٔ همسایهها قبلاً دیده شده باشند، الگوریتم عقبگرد میکند و اجرای الگوریتم برای رأسی که از آن به رأس جاری رسیدهایم، ادامه مییابد. به عبارتی الگوریتم تا آنجا که ممکن است، به عمق بیشتر و بیشتر میرود و در مواجهه با بن بست عقبگرد میکند. این فرایند تامادامیکه همهٔ رأسهای قابل دستیابی از ریشه دیده شوند ادامه مییابد.
همچنین در مسائلی که حالات مختلف متناظر با رئوس یک گرافاند و حل مسئله مستلزم یافتن رأس هدف با خصوصیات مشخصی است، جستجوی عمق اول به صورت غیرخلاق عمل میکند. بدینترتیب که هر دفعه الگوریتم به اولین همسایهٔ یک رأس در گراف جستجو و در نتیجه هر دفعه به عمق بیشتر و بیشتر در گراف میرود تا به رأسی برسد که همهٔ همسایگانش دیده شدهاند که در حالت اخیر، الگوریتم به اولین رأسی بر میگردد که همسایهٔ داشته باشد که هنوز دیده نشده باشد. این روند تا جایی ادامه مییابد که رأس هدف پیدا شود و یا احتمالاً همهٔ گراف پیمایش شود. البته پیادهسازی هوشمندانهٔ الگوریتم با انتخاب ترتیب مناسب برای بررسی همسایههای دیده نشدهٔ رأس جاری به صورتی که ابتدا الگوریتم به بررسی همسایهای بپردازد که به صورت موضعی و با انتخابی حریصانه به رأس هدف نزدیکتر است، امکانپذیر خواهد بود که معمولاً در کاهش زمان اجرا مؤثر است.
از نقطه نظر عملی، برای اجرای الگوریتم، از یک پشته (stack) استفاده میشود. بدین ترتیب که هر بار با ورود به یک رأس دیده نشده، آن رأس را در پشته قرار میدهیم و هنگام عقبگرد رأس را از پشته حذف میکنیم. بنابراین در تمام طول الگوریتم اولین عنصر پشته رأس در حال بررسی است. جزئیات پیادهسازی در ادامه خواهد آمد.
وقتی در گرافهای بزرگی جستجو میکنیم که امکان ذخیرهٔ کامل آنها به علت محدودیت حافظه وجود ندارد، در صورتی که طول مسیر پیمایش شده توسط الگوریتم که از ریشه شروع شده، خیلی بزرگ شود، الگوریتم با مشکل مواجه خواهد شد. در واقع این راهحل ساده که "رئوسی را که تا به حال دیدهایم ذخیره کنیم" همیشه کار نمیکند. چراکه ممکن است حافظهٔ کافی برای این کار نداشته باشیم. البته این مشکل با محدود کردن عمق جستجو در هر بار اجرای الگوریتم حل میشود که در نهایت به الگوریتم تعمیق تکراری (Iterative Deepening) خواهد انجامید.
الگوریتم
پیمایش با انتخاب رأس r به عنوان ریشه آغاز میشود. r به عنوان یک رأس دیده شده برچسب میخورد. رأس دلخواه r_1 از همسایگان r انتخاب شده و الگوریتم به صورت بازگشتی از r_1 به عنوان ریشه ادامه مییابد.از این پس در هر مرحله وقتی در رأسی مانند v قرار گرفتیم که همهٔ همسایگانش دیده شدهاند، اجرای الگوریتم را برای آن رأس خاتمه میدهیم. حال اگر بعد از اجرای الگوریتم با ریشهٔ r_1 همهٔ همسایگان r برچسب خورده باشند، الگوریتم پایان مییابد. در غیر این صورت رأس دلخواه r_2 از همسایگان r را که هنوز برچسب نخورده انتخاب میکنیم و جستجو را به صورت بازگشتی از r_2 به عنوان ریشه ادامه میدهیم. این روند تامادامیکه همهٔ همسایگان r برچسب نخوردهاند ادامه مییابد.
البته پیمایش گراف برای تأمین هدفی صورت میگیرد. بر این اساس برای انعطاف پذیر ساختن الگوریتم در قبال کاربردهای مختلف، دو نوع عملیات preWORK و postWORK را به همراهِ بازدید از هر رأس یا یال انجام میدهیم، که preWORK در زمان برچسب خوردنِ رأسِ در حال بازدید، و postWORK بعد از بررسی هر یالِ خروجی از رأسِ در حال بازدید انجام خواهد شد. هر دوی این عملیات وابسته به هدفِ استفاده از الگوریتم، مشخص خواهند شد.
الگوریتم بازگشتی جستجوی اول عمق به صورت زير است. آرايه يک بعدی Visited تعيين می کند آيا راسی قبلاً ملاقات شده است يا خير
الگوریتم جستجوی اول سطح
در نظریهٔ گراف، جستجوی اول سطح (به انگلیسی: Breadth-first Search، بهاختصار: BFS) یکی از الگوریتمهای پیمایش گراف است.
استراتژی جستجوی سطح اول برای پیمایش گراف، همانطور که از نامش پیداست «جستجوی سطح به سطح گراف» است.
چگونه کار میکند؟
الگوریتم از ریشه شروع میکند (در گرافها و یا درختهای بدون ریشه رأس دلخواهی به عنوان ریشه انتخاب میشود) و آن را در سطح یک قرار میدهد. سپس در هر مرحله همهٔ همسایههای رئوس آخرین سطح دیده شده را که تا به حال دیده نشدهاند بازدید میکند و آنها را در سطح بعدی میگذارد. این فرایند زمانی متوقف میشود که همهٔ همسایههای رئوس آخرین سطح قبلاً دیده شده باشند. همچنین در مسائلی که حالات مختلف متناظر با رئوس یک گرافاند و حل مسئله مستلزم یافتن رأس هدف با خصوصیات مشخصی است که در عین حال در بین همهٔ رئوس هدف با آن خصوصیات به ریشه نزدیکترین باشد، جستجوی سطح اول به صورت غیرخلاق عمل میکند. بدین ترتیب که الگوریتم هر دفعه همهٔ همسایههای یک رأس را بازدید کرده و سپس به سراغ رأس بعدی میرود و بنابراین گراف سطح به سطح پیمایش خواهد شد. این روند تا جایی ادامه مییابد که رأس هدف پیدا شود و یا احتمالاً همهٔ گراف پیمایش شود. براساس آنچه گفته شد پیادهسازی هوشمندانهٔ الگوریتم آنقدر مؤثر نخواهد بود.
از نقطه نظر عملی، برای پیادهسازی این الگوریتم از صف استفاده میشود. بدین ترتیب که در ابتدا ریشه در صف قرار میگیرد. سپس هر دفعه عنصر ابتدای صف بیرون کشیده شده، همسایگانش بررسی شده و هر همسایهای که تا به حال دیده نشده باشد به انتهای صف اضافه میشود. جزئیات پیادهسازی در ادامه خواهد آمد.
الگوریتم
پیادهسازی این الگوریتم مشابه پیادهسازی جستجوی عمق اول است با این تفاوت که به جای پشته از صف استفاده میشود. در این جا نیز مانند جستجوی عمق اول، preWORK را برای انعطاف بیشتر الگوریتم در نظر میگیریم که در زمان بررسی کردن هر رأس خارج شده از صف انجام میشود.
الگوريتم جستجوی اول سطح به صورت زير است. آرايه Visited برای تعيين رئوس ملاقات شده بکار می رود. از يک صف برای نگهداشتن رئوس مجاور استفاده می شود. هر بار که راسی ملاقات می شود کليه رئوس مجاور آن در صف اضافه می شود. پيمايش از راسی که از صف برداشته می شود ادامه پيدا می کند.
مرتبسازی دایرهای
مرتب سازی دایرهای (به انگلیسی: Cycle sort) یا مرتبسازی درجا یا الگریتم مرتبسازی ناپایدار، یک مرتب سازی مقایسهای که تئوری خوبی از نظر تعداد عناصر نوشتهشده در آرایهٔ اصلی است، بر خلاف تمام الگوریتمهای مرتبسازی. این بر اساس ایدهای است که جایگشت میتواندفاکتوری برای مرتب سازی باشد، که به صورت جداگانه چرخش برای بدست آمدن نتیجه ایجاد شود.
بر خلاف تمام الگوریتمهای نزدیک به آن، دادهها در جای دیگر آرایه به سادگی نوشته نمیشوندتا آنها را از عملیات خارج کنیم. هر مقداردهی در زمان صفر صورت میگیرد اگر درآن زمان در مکان درست خودش موجود باشد، ویا در جای درس در یک زمان نوشته میشود. این مسابقه نیازمند دوباره کاری کمتری برای مرتبسازی درجا است. کم کردن تعداد نوشتنها زمانی که تعداد زیادی از دادهها را قرار است که ذخیره کنیم بسیار سودمند است، مانند EEPROMها یا Flash memory که نوشتن عمر مفید دستگاه را کاهش میدهد. الگوریتم: الگوریتم زیر پیدا میکند با چرخش و دوراندن آن و نتیجهٔ مرتب شده را به ما میدهد. توجه داشتهباشید که range(a, b) از مقدار a تا b – 1 است.
جستجوی ابتدا بهترین
جستجوی بهترین ابتدا (best-first search) یک الگوریتم جستجو است که یک گراف را با بسط دادن محتملترین نود که بنابر قوانین خاص انتخاب میشوند پیمایش میکند.
این نوع جستجو را به عنوان تخمین احتمال انتخاب نود N به وسیلهٔ heuristic evaluation function که به صورت کلی، ممکن است بر پایه توصیف N، توصیف هدف، اطلاعات جمع اوری شده به وسیلهٔ جستجو تا ان نقطه و هر گونه اطلاعات اضافی در زمینهٔ مساله توصیف میکند.
بعصی از نویسندگان از جستجوی اولویت بهترینها استفاده میکنند تا به طور خاص به یک جستجو با یک اشاره کنند که تلاش میکند تا پیشبینی کند که چقدر پایان یک مسیر به راه حل نزدیکتر است، بنابر این ان مسیرهایی که نزدیکتر به جواب هستند اول بسط داده شوند. الگوریتم جستجوی یک نمونه از الگوریتم بهترینها-اول است. الگوریتم بهترینها-اول معمولاً برای پیدا کردن پیدا کردن مسیر در جستجوهای ترکیبی استفاده میشود.
آمار
آمار (به انگلیسی: statistics) به مجموعهی دادههای عددی مربوط به یک موضوع
(معمولا مهم)، مانند جمعیت، متوفیات، میزان تجارت داخلی یا خارجی، دما یا بارش
ماهیانه و غیر گفته میشود. آمار را باید علم و عمل استخراج، بسط، و توسعهٔ
دانشهای تجربی انسانی با استفاده از روشهای گردآوری، تنظیم، پرورش، و تحلیل
دادههای تجربی (حاصل از اندازه گیری و آزمایش) دانست.
زمینههای محاسباتی و رایانهای جدیدتری همچون
یادگیری ماشینی، و کاوشهای ماشینی در دادهها، در واقع، امتداد و گسترش دانش
گسترده و کهن از آمار به عهد محاسبات نو و دوران اعمال شیوههای ماشینی در
همهجا میباشد. علم آمار، علم فن فراهم کردن دادههای کمّی و تحلیل آنها به
منظور به دست آورن نتیایجی که اگرچه احتمالی است، اما در خور اعتماد است.
در صورتی که شاخهای علمی مد نظر نباشد، معنای آن، دادههایی بهشکل ارقام و
اعداد واقعی یا تقریبی است که با استفاده از علم آمار میتوان با آنها رفتار
کرد و عملیات ذکر شده در بالا را بر آنها انجام داد. بیشتر مردم با کلمة آمار
به مفهومی که برای ثبت و نمایش اطلاعات عددی به کار میرود آشنا هستند. ولی این
مفهوم منطبق با موضوع اصلی مورد بحث آمار نیست. آمار عمدتاً با وضعیتهایی سر و
کار دارد که در آنها وقوع یک پیشامد به طور حتمی قابل پیش بینی نیست. اسنتاجهای
آماری غالباً غیر حتمی اند، زیرا مبتنی بر اطلاعات ناکاملی هستند. در طول چندین
دهه آمار فقط با بیان اطلاعات و مقادیر عددی در باره اقتصاد، جمعیتشناسی و
اوضاع سیاسی حاکم در یک کشور سر و کار داشت. حتی امروز بسیاری از نشریات و
گزارشهای دولتی که تودهای از آمار و ارقام را در بردارند معنی اولیه کلمه آمار
را در ذهن زنده میکنند. اکثر افراد معمولی هنوز این تصویر غلط را در باره آمار
دارند که آن را منحصر به ستونهای عددی سرگیجه آور و گاهی یک سری شکلهای مبهوت
کننده میدانند. بنابراین، یادآوری این نکته ضروری است که نظریه و روشهای جدید
آماری از حد ساختن جدولهای اعداد و نمودارها بسیار فراتر رفتهاند. آمار به
عنوان یک موضوع علمی، امروزه شامل مفاهیم و روشهایی است که در تمام پژوهشهایی
که مستلزم جمع آوری دادهها به وسیله یک فرایند آزمایش و مشاهده و انجام
استنباط و نتیجه گیری به وسیله تجزیه و تحلیل این دادهها هستند اهمیت بسیار
دارند.
علم آمار
علم آمار، خود مبتنی است بر نظریه آمار که شاخهای از ریاضیات کاربردی به حساب
میآید. در نظریهٔ آمار، اتفاقات تصادفی و عدم قطعیت توسط نظریهٔ احتمالات
مدلسازی میشوند. در این علم، مطالعه و قضاوت معقول در بارهٔ موضوعهای
گوناگون، بر مبنای یک جمع انجام میشود و قضاوت در مورد یک فرد خاص، اصلاً مطرح
نیست.
از جملهٔ مهمترین اهداف آمار، میتوان تولید «بهترین» اطّلاعات از دادههای
موجود و سپس استخراج دانش از آن اطّلاعات را ذکر کرد. به همین سبب است که برخی
از منابع، آمار را شاخهای از نظریه تصمیمها به شمار میآورند.
این علم به بخشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی تقسیم میشود. از طرف دیگر
میتوان آن را به دو بخش آمار کلاسیک و آمار بیز تقسیم بندی کرد. در آمار
کلاسیک، که امروزه در دانشگاهها و دبیرستانها تدریس میگردد، ابتدا آزمایش و
نتیجه را داریم و بعد بر اساس آنها فرضها را آزمون میکنیم. به عبارت دیگر
ابتدا آزمایش انجام میشود و بعد فرض آزمون میگردد. در آمار بیزی ابتدا فرض در
نظر گرفته میشود و دادهها با آن مطابقت داده میشوند به عبارت دیگر در آمار
بیزی یک پیش توزیع داریم-توزیع پیشین- و بعد از مطالعه دادهها و برای رسیدن به
آن توزیع پیشین، توزیع پسین را در نظر میگیریم.
علم آماری
شامل برنامهریزی و جمعبندی و تفسیر مشاهدات غیر قطعی است بهشکلی که∗:
اعداد نمایندهٔ واقعی مشاهدات بوده، غیر واقعی یا غلط نباشند.
بهنحو مفیدی تهیه و تنظیم شوند.
بهنحو صحیح تحلیل شوند.
قابل نتیجهگیری صحیح باشند.
روشهای آماری
مطالعات تجربی و مشاهداتی هدف کلی برای یک پروژه تحقیقی آماری، بررسی حوادث
اتفاقی بوده و به ویژه نتیجه گیری روی تأثیر تغییرات در ارزش شاخصها یا
متغیرهای غیر وابسته روی یک پاسخ یا متغیر وابستهاست. دو شیوه اصلی از مطالعات
آماری تصادفی وجود دارد: مطالعات تجربی و مطالعات مشاهداتی. در هر دو نوع از
این مطالعات، اثر تغییرات در یک متغیر (یا متغیرهای) غیر وابسته روی رفتار
متغیرهای وابسته مشاهده میشود. اختلاف بین این دو شیوه درچگونگی مطالعهای است
که عملاً هدایت میشود. یک مطالعه تجربی در بردارنده روشهای اندازه گیری سیستم
تحت مطالعهاست که سیستم را تغییر میدهد و سپس با استفاده از روش مشابه اندازه
گیریهای اضافی انجام میدهد تا مشخص سازد که آیا تغییرات انجام شده، مقادیر
شاخصها را تغییر میدهد یا خیر. در مقابل یک مطالعه نظری، مداخلات تجربی را در
بر نمیگیرد. در عوض دادهها جمع آوری میشوند و روابط بین پیش بینیها و جواب
بررسی میشوند.
یک نمونه از مطالعه تجربی، مطالعات Hawthorne مشهور است که تلاش کرد تا تغییرات
در محیط کار را در کمپانی الکتریک غربی Howthorne بیازماید. محققان علاقه مند
بودند که آیا افزایش نور میتواند کارایی را در کارگران خط تولید افزایش دهد.
محققان ابتدا کارایی را در کارخانه اندازه گیری کردند و سپس میزان نور را در یک
قسمت از کارخانه تغییر دادند تا مشاهده کنند که آیا تغییر در نور میتواند
کارایی را تغییر دهد. به واسطه خطا در اقدامات تجربی، به ویژه فقدان یک گروه
کنترل محققاتی در حالی که قادر نبودند آنچه را که طراحی کرده بودند، انجام دهند
قادر شدند تا محیط را با شیوه Hawthorne آماده سازند. یک نمونه از مطالعه
مشاهداتی، مطالعه ایست که رابطه بین سیگار کشیدن و سرطان ریه را بررسی میکند.
این نوع از مطالعه به طور اختصاصی از شیوهای استفاده میکند تا مشاهدات مورد
علاقه را جمع آوری کند و سپس تجزیه و تحلیل آماری انجام دهد. در این مورد،
محققان مشاهدات افراد سیگاری و غیر سیگاری را جمع آوری میکنند و سپس به تعداد
موارد سرطان ریه در هر دو گروه توجه میکنند.
احتمالات
در زبان محاوره، احتمال یکی از چندین واژهای است که برای دانسته یا پیشامدهای
غیر مطمئن به کار میرود و کم و بیش با واژههایی مانند ریسک، خطرناک، نامطمئن،
مشکوک و بسته به متن قابل معاوضهاست. شانس، بخت، امتیاز و شرط بندی از لغات
دیگری است که نشان دهنده برداشتهای مشابهی است. همانگونه که نظریه مکانیک به
تعاریف دقیق ریاضی از عبارات متداولی مثل کار و نیرو میپردازد، نظریه احتمالات
نیز تلاش دارد تا مفاهیم و برداشتهای مربوط به احتمالات را کمّی سازی کند.